Viktor Rydbergs skolors huvudman är en stiftelse. Det innebär att skolorna inte har några ägare, att överskott som uppstår i verksamheten inte delas ut, utan kommer verksamheten tillgodo.

Verksamhetsidé, Viktor Rydberg gymnasium:

Att, utifrån en helhetssyn och med individen i centrum, förmedla utbildning på hög akademisk nivå och med konstnärlig kreativitet, med sikte på framtida studier och arbetsliv i Sverige och utomlands.

Verksamhetsidé, Viktor Rydbergs Samskola:

Att med eleven i centrum förmedla kunskap med en pedagogik som utgår från elevens förutsättningar och hjälper eleven såväl att utveckla sina sociala och kreativa förmågor som att lägga en stabil grund för fortsatta studier i gymnasiet.

Stiftelsen Viktor Rydbergs skolors vision:

Att leda utvecklingen inom den svenska skolan och att bidra till att kvaliteten på den i stort förbättras. Stiftelsens skolor ska vara föregångare på skolans alla områden

Pedagogisk utveckling är ett högt prioriterat område i stiftelsens skolor, där många pedagogiska utvecklingsprojekt ägt rum som, efter att de utvärderats, sedan resulterat i nya arbetssätt. Skolorna ligger långt framme när det gäller att utnyttja alle de möjligheter som IKT erbjuder för individualisering och motivation.